Praktiske oplysninger

Finder du ikke svar på dine spørgsmål i nedenstående, er du altid velkommen til at kontakte formand / skoleleder

Hvorfor vælge aftenskolen?
Når man tilmelder sig et aftenskolehold vælger man et fællesskab til.
Aftenskolen giver plads til den enkelte deltager, og er åben for dialog og forandringer. Der er rum for videbegærlige elever med høje faglige krav, for deltagere som først og fremmest har sociale behov og for de, der gerne vil fordybe sig i undervisningen. I aftenskolen er du sikret plads på dit hold hele sæsonen igennem uden at skulle tænke på at til- eller framelde dig de enkelte undervisningsgange.

Tilmelding og betaling
På hjemmesiden finder du alle aftenskolens hold opdelt i fagkategorier. Du tilmelder dig direkte via hjemmesiden, og betaler med Dankort straks ved tilmelding. Har du problemer med at tilmelde dig, eller ikke adgang til hjemmesiden, kan tilmelding også foregå via skoleleder eller underviser. Er du i tvivl om hvilket hold du skal vælge, er du altid velkommen til at kontakte skolelederen eller en underviser for at få vejledning. Du finder bankoplysninger her

Fortrydelse inden første undervisningsaften
Du kan fortryde en tilmelding indtil 10 dage før kursusstart. Du kan blive flyttet til et andet tidspunkt eller et helt andet kursus. Du kan også få pengene tilbage, dog minus et administrationsgebyr på 50 kr.

Fortrydelse efter sæsonstart
Indbetaling af kursusgebyr kan ikke tilbagebetales, når først holdet er opstartet, med mindre helt specielle forhold gør sig gældende.

Hvis der ikke er deltagere nok
Forudsætningen for at et hold kommer i gang er, at der er tilmeldinger nok. Hvis tilmeldingerne ikke rækker til at økonomien hænger sammen, vil holdet ikke blive sat i gang. Du kan flytte til et andet hold, eller du kan vælge at få det fulde indbetalte kursusgebyr tilbage.

Prøvetimer
På de fleste af holdene kan vi efter aftale tilbyde dig at komme på prøve første gang for at se, om holdet / undervisningen passer til dine behov, så du kan vente med at tilmelde dig til efter prøvetimen. Du kan dog risikere at holdet er fuldt booket ved kursusstart, og så er der naturligvis ikke mulighed for en gratis prøvetime.

Sæsonstart
De fleste bevægelseshold starter i slutningen af august eller begyndelsen af september og forsætter frem til næste forår. De kreative fag starter i løbet af september/oktober og slutter også i foråret. Fødselsforberedelses- og efterfødselshold startes løbende op flere gange årligt. Gennem hele sæsonen bliver der afholdt korte workshops af forskellig art.

Første undervisningsaften
Første undervisningsaften spiller en særlig rolle i aftenskolen. En af grund-idéerne i den danske folkeoplysning og dermed i aftenskolernes undervisning er engagement både fra lærernes og kursisternes side.
Der lægges op til at underviseren præsenterer planerne for undervisningen, og deltagerne kan både stille spørgsmål og komme med ideer og forslag til kursets indhold og forløb.

Senere tilmelding
Såfremt undervisningsformen tillader det, kan det i reglen godt lade sig gøre at starte op på et hold efter den officielle opstart, f.eks. efter efterårsferien eller juleferien. Du betaler i så fald kun for de mødegange der er tilbage.

Aflysning
Det kan blive nødvendigt at aflyse en undervisningsaften med kort frist f.eks., hvis læreren bliver syg. Du vil i så fald blive adviseret via mail, telefon eller SMS. Læreren vil tilbyde erstatningstimer, hvis en aften har måttet aflyses. Det sker som regel ved at sæsonen forlænges med den / de gange der har været aflyst.

Seniorpas
For at kunne tilmelde sig under Seniorpas-ordningen, skal man være bosat i Køge Kommune, og ved tilmelding skrive under på nedenstående tekst:
Jeg erklærer på tro og love, at min indtægt kun består af almindelig folkepension/førtidspension og evt. ATP, og at jeg derfor er berettiget til et seniorpas.

Force majeure
Retten til erstatningsundervisning eller tilbagebetaling af kursusgebyr bortfalder under helt særlige omstændigheder, der kan betragtes som force majeure (eksempelvis krig, naturkatastrofer, terror, strejker, snestorm eller epidemier).

Ferier og fridage
Hovedreglen er at aftenskolen følger skolernes ferier / fridage. Underviseren vil holde dig underrettet om de undervisningsfri dage, ligesom du kan finde dem på hjemmesiden under de enkelte hold. Vær opmærksom på at ændringer i undervisningsplanen grundet undervisers sygedage ikke altid kan ses på hjemmesiden.

Klager og kommentarer
Kontakt venligst skoleleder eller bestyrelsesformand, gerne skriftligt, så der kan blive fulgt op på sagen.
Mail: [email protected]

Skovbo Aftenskole Forening
c/o Charlotte Månsson, Hedekæret 24 2.tv
2640 Hedehusene