Foreningens historie

Juni 1971 ansatte Skovbo kommunalbestyrelse Bo Juul Mørch fra Gørslev som aftenskoleleder i den nystartede Skovbo kommunale aftenskole.

I tiden ”før den kommunale aftenskole” var der fritidsaktiviteter i Vollerslev-Gørslev husholdningsudvalg og husmandsforening. På Gørslev skole blev 36 damer f.eks. undervist i bagning af wienerbrød og napoleonskager ved konsulent Anna Larsen.

Under sloganet ” Gå til noget i vinter ” udsendte Skovbo aftenskole en folder med fritidsvirksomhedens tilbud for året 1971 - 1972 til samtlige husstande i kommunen.

Der blev udbudt 43 hold fordelt på de 4 hovedskoler med 16 på Borup skole, 14 på Skovboskolen, 7 på Gørslev og 4 på Ejby skole.

Noget helt nyt var ”hold for hele familien”: Hustruen blev tilbudt et kursus i ”gør-det -selv-sløjd”, mens manden kunne gå til ”frikadelle-sløjd”. Resten af programmet indeholdt alt fra kjolesyning til fremstilling af øl og vin!

Samarbejdet mellem de lokale foreninger og Skovbos kommunale aftenskole om fritidsvirksomhed for voksne blev allerede det første år en succes, da 300 elever fordelt på 25 hold meldte sig til undervisningen.

I 1975 overtog Poul Christensen som aftenskoleleder.

Knud Wilhelm Jensen blev i 1979 leder af SKA (Skovbo Kommunes Aftenskole).

Efter en retssag om lokaleleje blev han nødt til at nedlægge SKA, og i løbet af 1980 kom SAF (Skovbo Aftenskole Forening) til verden.

Knud kæmpede med at få lavet et fællesprogram for de fem aftenskoler på et stormøde på Slimminge Kro.
Dengang var der ca. 125 hold i alle aftenskolerne i Skovbo Kommune. Hvis der var 12 tilmeldinger på hvert hold, skulle kommunen betale ¾ af lærer - og lederlønnen. Handicappede kunne gå helt gratis, og alle pensionister kunne gå på to hold gratis. Der blev stillet kørsel til rådighed for ældre, der gik til pensionistgymnastik i Ejby og Borup. Siden er de kommunale tilskud blevet sparet væk eller beskåret kraftigt år for år.
I 2017 døde Knud W Jensen efter kort tids sygdom, og en lang epoke sluttede.

Solveig Tønning Nyenstad fra Borup blev konstitueret skoleleder, og kort tid efter ansat som ny skoleleder.

Kilder: Skovbo Lokalhistoriske Arkiv

/media/8955/saf-hist-1.jpg

Skovbo Aftenskole Forening
c/o Charlotte Månsson, Hedekæret 24 2.tv